Hegymászás
Mountaineering

1991-ben kóstoltam bele a hegymászásba. De szó szerint. Letettem az alapfokú hegymászó vizsgát, majd a Budapesti Műszaki Egyetem hegymászó szakosztályának tagjaként résztvettem számos magashegyi túrán, és természetesen kis országunk apró szikláin csüngtünk szinte minden hétvégén bátorságunkat próbálva. Oszoly, Kétágú-hegy, Fekete-kő, Francia-bánya, Kecske-hegy. Ha eljutottunk kicsit messzebb, akkor Dédes, Solyóm-kő, a mátrai Csókakő és Báránykő. És még pár hely, de talán ezek voltak a fontosabbak.
Jelen kis gyüjtemény leginkább magamnak készült, mint egyfajta számvetés, hogy mikor és merre jártam már társaimmal, vagy egyedül.

Folytatni kellene a listát. Jó lenne újra a sziklás ösvényeket taposni 30 kg-os zsákkal, sátorozni 3000 m felett egy gleccseren, miközben napszúrás okozta elviselhetetlen fejfájással küzdünk. Jó lenne a szélvihar által széttépett sátrunkat valami szikla alá menekíteni, majd az esti szürkületben bivakhelyet keresni valahol a sziklafal tövében, ahol eső talán már nem ér minket, vagy jó lenne egyszerűen csak lejutni a "hegyről", mert 4000 m-es magasságban sűrű ködben és szélviharban folyamatosan széles gleccserhasadékba, vagy meredek jégfalba botlottunk és nem találtuk a lefelé vezető utat... De végül azért lejutottunk.
És jó lenne ismét ásványokra vadászni, Habachtal smaragdbányájának meddőjén kapirgálni 2200 m-es magasságban, smaragdot és akvamarint keresve elszántan, vagy csak hegyikristályt lelni egy sziklás hegyoldalban, miközben a mormoták füttyögését hallgatod.
És nem említve azt a hihetetlen találékonyságot, amit a hegymászó a hátizsákjából véletlenszerűen előszedett ételekből alkot vacsoraként, valahol fent a hegyen, csillagfényes, borzasztóan hideg estéken. A tarhonyás pudingot sprotnival soha többé nem fogom megkóstolni, de a reggelinek szánt olajos halat habos kakaóval sem...

Sajnos a hegyek és az emberek is megváltoztak. Talán mi még a 90-es évek elején elcsíptük a "klasszikus" magashegyi túrázás érzését, amikor nagyon kevés pénzből, jóformán éhezve, de hihetetlen szabadsággal és küzdéssel jutottunk fel csúcsokra. És jó volt.
A hegyeken most már nagyon sokan vannak. Aki megteheti, megveszi a legjobb felszerelést és azt hiszi, most már mindent meg tud mászni. És talán ezért is sok a baleset. A hegyeket már sípályákkal építik keresztül-kasul. Viszont a gleccserek már nagyon visszahúzódtak, a síelhető napok száma pedig évről évre csökken...
A múlt már nem hozható vissza, de a múltbeli érzésekre, kalandokra viszont nagyon jó visszaemlékezni. Az már a miénk.

És nem a hegyet győzöd le, ha feljutsz, hanem a magad gyengeségét, miközben bizonyosságot adsz kitartásból, eltökéltségből. És ha szerényen, alázattal közelítesz a hegyhez, akkor kegyes lesz hozzád és megajándékoz olyan pillanatokkal, amihez sehol másutt, sehogyan nem juthatsz. És nem csak a látványra, a fizikailag megfogható "valamire" gondolok...

Szerintem a sokadik életemet élem, mert egy kezem nem elég ahhoz, hogy megszámláljam az eseteket, amikor valahogy túléltük a hegyet. Igen, a hegymászás veszélyes, de nem veszélyesebb, mint kimenni a közútra manapság. Igen, vannak objektív veszélyforrások, amikről nem tehetünk, amikre nem készülhetünk, de vannak szubjektív veszélyforrások, amik ostoba baleseteket eredményezhetnek.  Ennek tudatában érdemes a hegymászó irodalmat is olvasgatni. Annak is, aki csak kicsit szórakozni akar a hegymászók fekete humorán, és nem mászik, bár bizonyos dolgokat nem feltétlenül fog érteni, érezni.
Ivan Bajo: Mosoly a kötélen, Kurt Diemberger: Titokzatos nagy csúcsokon, Karl Lukan: Hegyek csavargói, de talán a legfontosabb, az Benedek István: Csavargás az Alpokban c. könyve volt.

Mászásaim, túráim magassági sorrendben (és nem biztos, hogy a magasabb a nehezebb...)

név magasság (m) év megjegyzés

4000 méter felett

Mont Blanc 4807 1993 Chamonix-ból végig gyalog a normál úton (Grand Mulets ház - Vallot bivak), mert így etikus :-)
Nordend gerinc (4609) ~4500 1992 rossz időt kaptunk, a csúcsgerincről visszafordultunk
Vallot bivak 4362 1991 Chamonix-ból végig gyalog a normál úton (Grand Mulets ház - Vallot bivak), tapasztalatlanságunk miatt csak eddig jutottunk, pedig akár meg is lehetett volna...
Gran Paradiso 4061 1994 Pont-ból  (1900 m) indulva 1 nap alatt másztuk meg
Dom (4545) ~4000 1993 Viharba, ködbe keveredtünk, visszafordultunk a csúcs alatt, valahogy leértünk, de nem tudjuk, hogyan

3000 méteresek

Gross Glockner 3798 1994 Kaiser Franz Josef Haus melletti parkolóházból indulva 1 nap alatt másztuk meg :-)
Klein Glockner 3770 1995 Stüdlhüttétől indultunk
Wildspitze 3772 1995 Vent, parkolóból 1 nap alatt
Wildspitze 3772 1997 Braunschweiger hüttétől indultam egymagam
Gross Venediger 3666 1994 Neue Prager hüttétől indultunk
Fluchtkogel 3497 2007 Vernagthüttétől indultunk
Östliche  Simonyspitze 3448 1995 1 nap alatt a parkolóból
Mettelhorn 3406 1993 Zermatt-tól 1 napos túra volt
Schwarzenstein 3369 1997 egyedül a Berliner hüttétől
Petzek 3283 2003 1 napos népes túra a parkolóból, sok sörrel :-)
Berliner Spitze 3254 1996 Berliner hüttétől indultunk
Tofana di Rozes 3225 1993 1 napos túra a parkolóból
Grosser Hafner 3076 1999 1 napos túra a Gmünder hüttétől

3000 méter alatt, de kétezernél fentebb

Dachstein 2995 1994 egyedül a Hinterer Gosausee partjától, egy napos túra volt
Aiguille de l'M (2844) ~2800 1993 Chamonix-ból gyalog, csak úgy, egyedül, kötél nélkül, de a csúcs alatt azért már visszafordultam...
Gross Sandspitze 2770 1995 jégesőben, felszerelés nélkül kiszólózva a csúcsra vezető klettersteig utat :-)
Picos de Europa 2648 1998 nem különösebben jelzik agyon az utakat a sponyolok, de szép volt, mert nem tévedtem el :-)
Birnhorn 2634 1998 laza túra egy nap alatt, csúcsmászás után este pihenés a Passauer hüttében
Laserzwand 2614 1995 + 2003 szép túra, könnyű mászás
Gmeineck am Trebesing 2592 2008 agresszív tehéncsorda kergetett a hegyen, néha támadtak, nem volt egyszerű :-)
Tátra-csúcs (Vysoká) 2560 1995 a Tátra koronája, a 4 csipkéből 3 megvolt...
Tengerszem-csúcs (Rysy) 2503 1995 könnyű, népszerű túra,
Vörös-torony csúcs (Siroka veza) 2466 1991 szép túra, könnyű mászás
Ellmauer Halt 2344 1996 Kufsteinből egy napos könnyű túra
Karwendelspitze 2344 1997 könnyű, szép túra; felvonóval még könnyebbé tehető, de az nem etikus :-)
Rinsennock 2334 2013 már megint egy agreszív tehéncsorda követett, hiába menekültem...
Shoberriegel - Kaser Höhe - Hoaz Höhe - Bretthöhe - Lattersteig Höhe gerinctúra 2208 - 2318 - 2319 - 2320 - 2264 2013 messze voltak a tehenek, de csak a kerülő miatt, amit muszáj volt megtennem :-)
Dürrkarhorn 2286 1998 könnyű túra, elhagyatott hely, szép sziklák, Passauer hüttétől
Hochschwab 2277 2001 alvás a csúcs alatt, a Fleischer-biwak-ban, szélviharban
Olümposz, "A" menedékház 2100 2014 családi, baráti túra, kölkökkel, asszonyokkal, 1100 m-ről, parkolóból, görög sörökkel
Klosterwappen - Schneeberg 2076 1993-tól sokszor voltam fent, a legkülönbözőbb megközelítéseket használva, hóban, esőben, napsütésben...
Heukuppe - Rax 2007 2000 barátokkal, a Preiner Gscheidtől

2000 méter alatt, de a Kékestetőtől azért fentebb kicsit

Ötscher 1893 2015 felvonóval 1415 m-ig, majd a csúcsra caplattunk, aztán le a parkolóig (tudom, nem etikus:-))
Dürrenstein 1878 2015 10 órás túra volt, Lunz am see-től a csúcsig, majd Ybbstalerhütte (finom sör), végül le a főútra  meredeken, 16 km a térkép szerint és kb. 1400-1500 m szint összességében, a 2. jelű úton
Madarasi Hargita 1801 1994-től sokszor voltunk és leszünk fent, télen-nyáron, hóban, fagyban, napsütésben
Ben Nevis 1343 2000 kellemes túra, lentről kb. 3 óra alatt fent van az ember fia; parkoló nem messze Fort William-től

Lógicsálások

Drachenwand (C)
Pittentaler Klettersteig (D)
Predigstuhl Klettersteig (C)
Laserer Alpin Klettersteig (C)